Από τους Location Managers στο Film Tourism

ΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗ HELLENIC FILM COMMISSION

Μια πολύ επιτυχημένη Ανοιχτή Συζήτηση διοργανώθηκε από τη Hellenic Film Commission (HFC) του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (GFC), τον φορέα που είναι υπεύθυνος για την προσέλκυση και τη διευκόλυνση οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα με θέμα « Locations & Film Tourism/Τοποθεσίες & Κινηματογραφικός Τουρισμός» την Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018 στο Βιβλίο Κάστρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας, στο Κέντρο Πολιτισμού Foundationδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Κατά την τελετή έναρξης χαιρετισμό απηύθυνε ο Γενικός Διευθυντής του ΕΚΚ, Βασίλης Κοσμόπουλος, ο οποίος σημείωσε ότι: “Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, εκτός από τη χρηματοδότηση και την προώθηση της εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής, έχει θέσει μεταξύ των στρατηγικών προτεραιοτήτων του την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της Hellenic Film Commission, που μπορεί να έχει πολλαπλασιαστικό και πολυδιάστατο αποτέλεσμα στη χώρα με ευρύτερο τρόπο, από την προσέλκυση διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών στον κινηματογραφικό τουρισμό ».

Το πρώτο πάνελ με θέμα « The first panel on “Locations – The importance of location management in an emerging film destination/ Τοποθεσίες – Η σημασία της διαχείρισης τοποθεσίας σε έναν αναδυόμενο κινηματογραφικό προορισμό», παρουσίασε ο Γιώργος Σταθόπουλος, Location Manager με μεγάλη εμπειρία στις Ηνωμένες Πολιτείες (THE TWO FACES OF JANUARY, BROKEN FLOWERS) και Tate Aráez Guzmán, Head Location Manager για το GAME OF THRONES στην Ισπανία. Και οι δύο ομιλητές ανέλυσαν το φάσμα των ευθυνών, των υποχρεώσεων και των καθηκόντων που αναλαμβάνει ο καθένας από το σύνολο του Location Department Crew Positions (Location Manager, Assistant Location Manager, Location Department Coordinator, Location Scout, Location Assistant) μέσω των προσωπικών τους εμπειριών στην εργασία για διεθνείς παραγωγές. Ο κομβικός ρόλος των Location Managers, η ποικιλία των καθηκόντων τους και των δεξιοτήτων που πρέπι να διαθέτουν (συμπεριλαμβανομένων των δεξιοτήτων διαχείρισης κρίσεων) -από το γύρισμα, μερικές φορές χωρίς καν να έχουν πρόσβαση στο σενάριο για εμπιστευτικούς λόγους, έως την εύρεση τοποθεσιών που αντιπροσωπεύουν άλλες χώρες -ήταν τα κύρια θέματα που εξετάστηκαν στις παρουσιάσεις των δύο προσκεκλημένων ομιλητών.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της συζήτησης με το κοινόε ξετάστηκε το ζήτημα της εξασφάλισης των αδειών κινηματογράφησης για αρχαιολογικούς χώρους και ευρύτερα ιστορικούς χώρους σε διεθνές πλαίσιο, όπως και ο χρόνος και η διαδικασία απάντησης από υπεύθυνους δημόσιους φορείς, τα τέλη και η τιμολογιακή πολιτική για τη χρήση των χώρων κατά τη διάρκεια της κινηματογράφησης και των μεταγενέστερων μεταδόσεων και, τέλος, η εξασφάλιση τοποθεσιών και ευκαιριών για παρέμβαση στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, με τρόπο ωφέλιμο που οδηγεί και στη βιώσιμη ανάπτυξη. Εξετάστηκε επίσης ο πολύπλευρος τρόπος με τον οποίο οι διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές μεγάλου προϋπολογισμού προσεγγίζουν τις χώρες στις οποίες θέλουν να επενδύσουν για γυρίσματα ( film commissions, οικονομικά κίνητρα, διευκολύνσεις γυρισμάτων, τοπική κινηματογραφική βιομηχανία, εργατικό κόστος κ.λπ.). Σημειώθηκε ότι οι cash rebates είναι από τα σημαντικότερα κίνητρα για την προσέλκυση διεθνών παραγωγών, ενώ η προώθησή τους είναι υψίστης σημασίας για τις τοπικές Film Commissions. «Η ενημέρωση των παραγωγών για τα κίνητρα είναι μια σημαντική δραστηριότητα για τις κινηματογραφικές επιτροπές. Το παράδειγμα της Ισπανίας δείχνει ότι η λειτουργία πολλών κινηματογραφικών επιτροπών σε όλη τη χώρα τα τελευταία είκοσι χρόνια έχει αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των διεθνών παραγωγών στη χώρα, ο οποίος στη συνέχεια ενισχύθηκε από τη φορολογική έκπτωση που δημιουργήθηκε πριν από τρία χρόνια.», δήλωσε ο Tate Aráez Guzmán.

Η Ελλάδα προσφέρει πολλές ευκαιρίες για την προσέλκυση διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών, όχι μόνο για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα νησιά της, αλλά και για τα πλούσια φυσικά και αστικά τοπία της. «Δεν χρειάζεται να έρθετε στην Ελλάδα για να κινηματογραφήσετε στην Ελλάδα. Υπάρχουν ταλαντούχα και οργανωμένα συνεργεία κινηματογράφου εδώ, με πολλές ευκαιρίες να εξελιχθούν. Πρόκειοται για μια αλυσιδωτή αντίδραση. Η μεγάλη ζήτηση θα δημιουργήσει μια νέα προσφορά ευκαιριών γυρισμάτων. », σημείωσε ο Γιώργος Σταθόπουλος.

Το πρώτο πάνελ ολοκληρώθηκε μετά από παρέμβαση σχετικά με την ελληνική κατάσταση από τη Βένια Βέργου, διευθύνρτια της Hellenic Film Commission. Ένα από τα σημεία που ανέφερε ήταν ότι: «είναι σημαντικό, αφενός, να δημιουργηθεί ένα νέο, σταθερό και ορθολογικό θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και τα τέλη, το οποίο να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες και, αφετέρου, να διασφαλίζει ότι οι θεσμικοί εταίροι συνεργάζονται αποτελεσματικά. Η Hellenic Film Commission του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου έχει υποβάλει τις προτάσεις της για θεσμικά ζητήματα στις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, οι οποίες σέβονται τόσο τη μοναδική πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, όσο και τις δυνατότητες αξιοποίησής της στο έπακρο. οπτικοακουστικές παραγωγές, με στόχο την ευρύτερη ανάπτυξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα ».

Στο δεύτερο πάνελ, “Film Tourism – The synergy between tourism and audiovisual production“, παρουσιάστηκε ο Stefan Roesch, ειδικός στον κινηματογραφικό τουρισμό με πολυετή συνεργασία με τους VisitBritain, Czech Tourism, Association of Film Commissioners International (AFCI) και Film London μεταξύ άλλων. Ο Stefan Roesch ανέλυσε την πολυδιάστατη σχέση μεταξύ ταινίας και τουρισμού, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από τη δουλειά του στην Ιρλανδία (GAME OF THRONES), στη Μεγάλη Βρετανία (PADDINGTON), στη Νέα Ζηλανδία (LORD OF THE RINGS) και στη Δανία (TROLLS). Μίλησε για την εξασφάλιση άδειας χρήσης διαφημιστικού υλικού οπτικοακουστικών έργων και τις ευκαιρίες χρήσης αποσπασμάτων από ταινίες για την προώθηση τοποθεσιών σε διαφορετικές χώρες, καθώς και τη δημιουργία τουριστικών πακέτων. «Ο δημιουργικός συνδυασμός της αφήγησης στην ταινία με την πραγματικότητα είναι το κλειδί στον κινηματογραφικό τουρισμό. Πολλές παραγωγές γυρίζονται σε κάθε χώρα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι όλες κατάλληλες για τη δημιουργία ενός τουριστικού πακέτου.», σημείωσε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του.

Η παρουσίαση επικεντρώθηκε σε τρία στρατηγικά σημεία που χρησιμοποιεί ο κινηματογραφικός τουρισμός: οι τοποθεσίες κινηματογράφησης, η δημιουργία υπηρεσιών και δραστηριοτήτων που προσφέρουν στους επισκέπτες την ευκαιρία για κινηματογραφικές εμπειρίες και η προώθηση της ιστορίας και των αυθεντικών εμπειριών των ντόπιων που συμμετείχαν στα γυρίσματα ξένων παραγωγών. Ταυτόχρονα, μέσω αυτής της παρουσίασης τονίστηκε ότι ο κινηματογραφικός τουρισμός μπορεί να χρησιμεύσει ως εναλλακτικό δίκτυο για την προώθηση και διανομή κινηματογραφικών παραγωγών. Παρουσιάστηκαν παραδείγματα από πολλούς κινηματογραφικούς τουριστικούς προορισμούς, για τους οποίους χρησιμοποιούνται ειδικές τεχνικές προσέλκυσης επισκεπτών, όπως τοποθεσίες σηματοδότησης με πινακίδες πληροφοριών, μουσεία ταινιών και θεματικά πάρκα, χρήση (τμημάτων) σκηνικών ταινιών επί τόπου, εξειδικευμένες περιηγήσεις, αναπαράσταση κομβικών σκηνών των ταινιών μέσω εικόνων από τις πραγματικές τοποθεσίες, την ανάπτυξη δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων που σχετίζονται με την ταινία κ.λπ. Επιπλέον, η σημασία της έμφασης σε διαφορετικές ομάδες κοινού τονίστηκε σε σχέση με τον στρατηγικό σχεδιασμό για την προσέλκυση επισκεπτών, ξεκινόντας από τους ενθουσιώδεις θαυμαστές και καταλήγοβτας μέχρι και σε εκείνους που έχουν λιγότερο ενδιαφέρον, γεφυρώνοντας έτσι το κενό ενδιαφέροντος και εξοικειώνοντάς τους με τη συνολική εμπειρία των γυρισμάτων.


Στο πλαίσιο της συζήτησης δόθηκε έμφαση στη σημασία των κινηματογραφικών παραγωγών για την προσέλκυση επισκεπτών ως εναλλακτικός τρόπος ευαισθητοποίησης της κουλτούρας και ανεύρεσης νέων τρόπων διαχείρισης τοποθεσιών από θεσμικούς και μη θεσμικούς εταίρους. Επιπλέον, τονίστηκε η σημασία της συνεργασίας μεταξύ θεσμικών εταίρων στο πεδίο του κινηματογράφο με τις εταιρείες τουρισμού και παραγωγής, με σκοπό την προώθηση του κινηματογραφικού τουρισμού σε μια χώρα.

Κλείνοντας την εκδήλωση, η Βένια Βέργου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η σημερινή εκδήλωση ήταν προτεραιότητα για την Hellenic Film Commission από την αρχή, προκειμένου να δοθεί για πρώτη φορά ορατότητα σε δημιουργικούς επαγγελματίες, οι επιλογές των οποίων παίζουν καθοριστικό ρόλο στην προσέλκυση ξένων οπτικοακουστικών παραγωγών και τη μάθηση από την τεχνογνωσία, τη γνώση και τις καλές πρακτικές τους ». Τέλος, υπενθύμισε στους θεατές ότι μπορούν να ψηφίσουν την Κέρκυρα, την τοποθεσία της δημοφιλούς βρετανικής σειράς THE DURRELLS, που υποβλήθηκε από την Ηellenic Film Commission στον διαγωνισμό του European Film Film Network, για το European Film Location Award 2018. Ο διαγωνισμός διεξάγεται online μέσω της πλατφόρμας cineuropa.org και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου.

Στη συζήτηση συμμετείχαν πάνω από 150 παρευρισκόμενοι, η πλειοψηφία των οποίων ήταν επαγγελματίες στο χώρο του κινηματογράφου (κυρίως παραγωγοί και location managers), καθώς και εκπρόσωποι από:Υπουργείο Τουρισμού, ΕΟΤ, Περιφέρεια Αττικής, Δήμο Αθηναίων, EKOME, αλλά και ταξιδιωτικοί πράκτορες, δημοσιογράφοι και μαθητές από τον ευρύτερο οπτικοακουστικό τομέα

Ένας από τους στρατηγικούς στόχους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου είναι η οργάνωση δραστηριοτήτων, οι οποίες μπορεί να είναι εκπαιδευτικές, να διευκολύνουν το διάλογο και την ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ θεσμικών και άλλων εταίρων, καθώς και να παρέχουν ευκαιρίες δικτύωσης για τις τοπικές και διεθνείς κινηματογραφικές βιομηχανίες.

Φωτογραφίες: © Hellenic Film Commission – Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου/Marq Riley